Lymfödem & Lipödem

Som lymfmassör och lymfolog ställer jag inte diagnos men jag behandlar kunder som har lymfödem och lipödem. Hos mig får du lymfmassage där jag tar hänsyn till dina individuella behov. Bäst effekt av min behandling får du om du arbetar på bred front med en kombination av åtgärder. Åtgärderna är i stort sett samma oavsett vilken diagnos du har fått. Här kommer några exempel på vad du själv kan inrikta dig på mellan behandlingarna hos mig. 

Kost

Jag rekommenderar en glutenfri lågkolhydratkost. Gärna också komjölk - bön & spannmålsfri. Undvik socker, hel & halvfabrikat och processad mat så långt det är möjligt. Ät ren mat, helst ekologisk och närodlad om du har möjlighet. Mat som inte behöver en ingredienslista dvs kött (undvik griskött), fisk, fågel, ägg (om du tål), frukt & massor med grönsaker, frön och nötter och naturliga fetter som avokado, oliver, smör/ghee. Alla är vi olika och våra kroppar regarerar olika beroende på utgångsläge. En bra metod är att utesluta livsmedel under minst 3 månader för att sedan stegvis lägga tillbaka ett livsmedel i taget under 7-14 dagar och utvärdera effekterna på kroppen. 

Drick mycket vätska

Det kan inte nog betonas att vätska är viktigt. Lymfsystemet är ett trögt system med sirapsliknande konsistens. Att dricka för lite gör lymfvätskan ännu trögare och försvårar flödet och avgiftningen. Drick ört-the, elektrolyter, vatten med eller utan citron, smaksätt vatten med gurka, hallon eller andra bär och grönsaker som du gillar. Jag använder mig av Sunriders produkter som är mycket rena och hjälper lymfsystemet med återfuktning och avgiftning. Läs mer om Sunriders produkter här.

Andningsövningar/stresshantering

Djupandningsövningar med "änglavingar" och "andningsminuten". Både in och utandning ska göras genom näsan för bästa syresättning ner på cellnivå. Genom att andas djupa, långa och lugna andetag (långt ner i magen) aktiveras diafragman och det skapar ett undertryck som ökar sugförmågan i lymfsystemet. Att komma ner i andningsfrekvens (helst under 7 andetag/minut) gör också att vi hamnar i vårt lugn och ro system (det parasympatiska nervsystemet) där kroppen och lymfan fungerar som bäst. Då kan kroppen också prioritera återuppbyggnad och återhämtning.

Fysisk aktivitet

Aktivitetsnivån bör vara anpassad så att du kan näsandas genomgående. Yoga, simning, promenader, gunga på studsmatta (inte hoppa), vibrationsplatta, lätt jogging. Ju mer du får igång blodcirkulationen, destu mer vätska läcker ut från blodkärlen. Denna vätska ska tas om hand av ett lymfsystem som redan är trögt eller ansträngt. Därför kan många känna att de svullnar efter aktivitet eller hård träning. Att hitta rätt individuell nivå är viktigt. Låt näsandningen styra aktivitetsnivån. Börja och sluta gärna med egenvård.

Egenvård

Att göra änglavingar och egenvårdsprogrammet, helt eller delvis, varje dag eller i varje fall flera gånger i veckan kan göra stor skillnad. Änglavingar kan aldrig överdoseras - gör dom flera gånger om dagen. Att tvåla, torka och smörja in sig åt "rätt håll" kan kännas lite konstigt i början men blir till slut en del i vardagen. Tänk så många gånger detta görs på ett år, ta vara på den chansen att ge lymfsystemet lite extra skjuts. 

Detox

Alla gifter belastar lymfsystemet. Därför är det viktigt att tänka på att äta så ren mat som möjligt, välja ekologiskt, kemikaliebanta i hushållet och livet. Se över valet av rengöringsprodukter, tvättmedel, parfym, lotion, deodorant mm. Välj så snälla och naturliga produkter som möjligt för miljön och för din egen skull. Jag använder Scandinavian Herbs produkter i min verksamhet. De innehåller endast naturliga ingredienser och är baserade på välgörande örter. Har du möjlighet att IR-basta så är det toppen för avgiftningen av kroppen. IR-bastu har många andra hälsobringande fördelar och upplevs hjälpa mot värk av olika slag. 

Lymfmassage/Lymfdränage

Som lymfmassör hjälper jag lymfsystemet att kunna fungera bättre. Behandlingen går ut på att hitta olika typer av stopp orsakade av skador, gamla ärr, toxiner mm och att skapa flöde. Detta görs med en speciell manuell teknik utformad och anpassad till just detta ändamål. Jag har till min hjälp även silikonkoppor som med undertryck löser upp fibroser och stopp. En mycket effektiv metod som i vissa fall inte tolereras pga av att det gör för ont. Deep Oscillation - DOP är en annan metod som är helt smärtfri. Även den mycket effektiv, kan tolereras av alla även de som har mycket stor smärtproblematik. 

Stödstrumpor/kompression

Det finns olika typer av kompressionsbehandling och apparater i handeln. Vänd dig till någon som är specialist på detta. Det jag rekommenderar är lårhöga stödstrumpor (aldrig knästrumpor). Det viktiga är att de inte sitter för hårt, strumporna ska vara behagliga att använda. Bäst effekt har de strumpor som sitter på kroppen och inte dom som av olika anledningar blir liggande i lådan. Uppfattningen att kompressionen måste vara hård för att hjälpa stämmer inte och har ibland rakt motsatt effekt. Vissa vill använda strumporna dag som natt, somliga bara på dagen och andra bara natten. Känn efter själv hur din kropp vill ha det. 

Frågor och funderingar?

Du är alltid välkommen att kontakta mig med tankar, funderingar och frågor. Klicka här för att komma till kontaktuppgifterna. Vi hörs :)

  • Kroppen och riktningar, framifra╠èn.2.jpg
  • Nykundserbjudande.jpg
  • DOP.jpg
  • 97773940_592881668307408_1628959255740547072_n.png
  • 139576992_714292076192489_3715095723130971138_n.jpg
  • do.jpg
  • 101664136_254087889377950_524358446811138022_n.jpg
  • Getty_900313584.jpg
  • 132760384_10158716960543486_2105273168217131817_o.jpg
Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)